Sergi Lladó
Aquesta setmana Canfranc, al cor del Pirineu aragonès, es convertirà en l’epicentre mundial del trail amb la celebració del Campionat del Món de Trail i Mountain Running 2025. Seran quatre dies de competició intensa, amb més de 1.700 corredors vinguts de gairebé 80 països, repartits entre proves de pujada vertical, clàssica, short trail i long trail. Entre ells, hi haurà una nodrida representació catalana, que defensarà els colors de la selecció espanyola (RFEA) i que arriba amb moltes ganes de deixar empremta en un escenari exigent i espectacular.
Un dels noms propis és el de Jan Torrella, que doblarà participació tant al vertical com a la cursa clàssica. El jove corredor ha estat un dels grans protagonistes del calendari estatal, amb victòries al campionat d’Espanya i una progressió constant que el situa entre les grans esperances de futur del trail català. La seva explosivitat en pujades i la capacitat per competir també en distàncies mitjanes el converteixen en una carta forta de l’equip.
També hi serà Laia Montoya, que afrontarà la pujada vertical. Ja sap què és competir al màxim nivell internacional i arriba a Canfranc amb experiència i maduresa per rendir en un circuit curt però explosiu, on qualsevol detall pot decidir la classificació.
En les proves clàssiques també s’espera molt de l’Iu Net, un corredor que ha anat creixent temporada rere temporada i que arriba amb gran confiança després de resultats destacats en competicions estatals. Conegut per la seva regularitat i per saber gestionar bé curses llargues i tècniques, pot ser un dels catalans amb més opcions de fer-se un lloc en el top-10 internacional.

Iu Net al Campionat d’Espanya de Carreres de Muntanya Trail Running. Foto: | RFEA Miguelez
En categoria femenina, destaca Mar Espartero, del CA Laietània, que ha sabut combinar amb èxit les curses de pista i cros amb les de muntanya. Aquesta versatilitat li dóna un punt extra en traçats variats com els de Canfranc, on cal tant resistència com tècnica per superar trams molt trencats i exigents.

Mar Espartero al Campionat d’Espanya de Carreres de Muntanya Trail Running. Foto: | RFEA Miguelez
Pel que fa a la distància llarga, Catalunya estarà representada per corredors de molt nivell com Julen Calvo, Mireia Pons i Abel Carretero. Calvo arriba amb solidesa i experiència en curses de muntanya llargues; Pons, amb trajectòria també en curses d’ultra distància, aporta constància i experiència internacional; i Carretero, subcampió al Penyagolosa i habitual en les grans cites estatals, és un dels catalans amb més opcions de brillar al Long Trail.
La presència catalana es completa amb joves com Gerard López, que competirà en categoria sub20 i que forma part d’aquesta nova fornada de corredors que garanteix el futur del trail català; i amb altres atletes emergents com Núria Llansó, Aina Civil, Berta Rota i Miriam Recasens, totes elles en proves de base internacional, on poden donar sorpreses i guanyar experiència en el màxim nivell.

Núria Llansó al Campionat d’Espanya Trail Running per Federacions Autonòmiques. Foto: | RFEA Miguelez
A més, també cal destacar la participació d’atletes amb llicència catalana (FCA) però que competiran sota altres banderes, com Daouda Diame, Jessica Tipan i Toma Valeikaite, que formen part de les seves respectives seleccions nacionals però que també representen la força i projecció del trail català.
El repte no serà fàcil. Els circuits de Canfranc són considerats dels més durs del món, amb desnivells que freguen els 4.000 metres positius en el short trail i pujades constants que castigaran les cames dels corredors. A més, el factor emocional hi tindrà un pes especial: córrer un mundial “a casa”, en territori proper als Pirineus catalans, suposa un punt extra de motivació però també de pressió per a tots ells.
En qualsevol cas, la cita de Canfranc serà una oportunitat immillorable perquè els atletes catalans mostrin el seu nivell davant del món i confirmin que el trail català és una pedrera inesgotable de talent.

